Nederlandse vrienden van mij zijn enkele jaren geleden naar Colombotte in Frankrijk vertrokken om daar een Chambres et Table d Hotes (bed and breakfast + diner) te beginnen. De door Tim en Mirjam verbouwde historische boerderij La Tourelle is een perfecte uitvalsbasis voor dit prachtige wandelgebied. Vandaar mijn idee om hier in de herfstvakantie een wandelweek te organiseren. Het dorpje Colombotte ligt in de Haute Saone tussen de Vogezen en de Jura. Boven in het dorp staat La Tourelle, een eeuwenoude versterkte boerderij. De stenen wenteltrap in het torentje geeft je bijna het gevoel in een kasteeltje te zijn beland. De comfortabele kamers in het voormalige woonhuis hebben eigen sanitair. De kamers in de Grange de voormalige schuur, zijn eenvoudiger, hebben gezamenlijk sanitair en net als de andere kamers goede bedden. Uit eigen ervaring, met een groep van Dewandelsite, kan ik zeggen dat het verblijf in La Tourelle erg gezellig is. Mirjam is een hartelijke gastvrouw en Tim leeft zich naar hartenlust uit in de keuken, wat resulteert in een harmonieus en smakelijk diner.
Zondag 18 oktober komen we in Colombotte aan; het vertrek is gepland op zaterdag 24 oktober. Het arrangement bestaat uit zes overnachtingen; waarbij inbegrepen diner, onbijt, lunch en entrees.
De kosten: Voor een tweepersoons comfortkamer, eigen sanitair, bedraagt dit € 380,- per persoon.
Het arrangement voor een tweepersoons standaardkamer, d.w.z. met gedeeld sanitair, bedraagt euro 325,- per persoon. Ook is het mogelijk alleen in de tweepersoons standaardkamer te over- nachten. Er is dan wel een toeslag verschuldigd, waardoor het arrangement op euro 370,- uitkomt.
Het wandelprogramma:
Ik heb alle wandelingen voorgelopen. Wandeldagen met een lange wandeling (ca. 18 km) worden af- gewisseld met een excursiedag, gecombineerd met een korte wandeling (ca. 6 km).
Maandag 19 oktober: La Tourelle 1: Deze wandeling is 20 km lang en vertrekt vanuit Colombotte. De wandeling gaat door een met bossen en landerijen afwisselend heuvelachtig landschap, met af en toe een dorpje.
Dinsdag 20 oktober: Morgens bezoeken we eerst de beroemde kerk van de architect Le Corbusier in Ronchamp. s Middags een korte wandeling (5 km) vauit Colombotte naar Calmoutier.
Woensdag 21 oktober: La Tourelle 2: Vanuit Esmoulieres een wandeling van 15 kilometer in La petite Finlande. Dit gebied is bekend van zijn duizend meren en fantastisch om te wandelen.
Donderdag 22 oktober: s Morgens een kortere wandeling door het Natuurgebied Le Sabot de Frotey (8 km). Na de lunch bezoeken we het Arboretum La Cude; De eigenaar zal ons daar rondleiden.
Vrijdag 23 oktober: La Tourelle 3: We starten in Oricourt met een bezichting van het kasteel. Jean-Pierre zal ons rondleiden. De wandeling is 18 km lang en leidt ons door een afwisselend gebied met fraaie vergezichten.
De reis er naar toe kan op eigen gelegenheid worden gemaakt (trein of auto). Vanaf Utrecht is het 625 km. Een aantal deelnemers kunnen tegen een redelijk vergoeding ook met mij meerijden.