Welke wandelschoen voor heuvelachtig gebied??

• Lydia

Beste wandelaars,

Ik ga in het voorjaar een georganiseerde wandelreis doen in Griekenland, geschikt voor beginners. Ik heb eenvoudige wandelschoenen, cat. A, laag model, die ik gebruik in NL, nog nooit in het buitenland gedragen.

Nu is de vraag of het verstandig is op deze schoenen daar te gaan wandelen, of nieuwe te kopen. Maar die dingen zijn al gauw 150,-! En ik weet niet of ik vaker zo'n reis ga doen.

Zo ziet de reis eruit:

Ik wandel 2 dagen, dan 1 dag niet, en dan weer 2 dagen. Dat is de hele reis.

Per dag wandel ik 4-5 uur, in rustig tempo, met pauzes, geen rugzak.

De hoogteverschillen per dag zijn max rond de 300 meter.

De paden zullen niet overal even vlak/verhard zijn, vermoed ik.

Is dit te doen met mijn wandelschoenen, of is het beter nieuwe te kopen?

En hebben jullie verder tips voor voorbereiding?

Graag jullie reacties!

Bedankt!

• Saskia

Zoals je je wandelingen beschrijft, zou een goede A-schoen voldoende kunnen zijn. Maar als de paden erg ruig worden (keien bijvoorbeeld) en je veel moet klimmen en dalen, dan loopt een A-schoen minder prettig, omdat de zool aan de dunne kant is en je dus alle hobbels voelt door de flexibele, meebuigende zool. Ook zijn je enkels niet beschermd tegen zwikken op ongelijke ondergrond.

Of je daarom nieuwe schoenen moet kopen, hangt af van hoe lang je er al op loopt (slijtage), het model schoen en het type zool. Als de zool erg makkelijk buigt, dan zou ik in jou geval toch kiezen voor een nieuwe, iets stevigere schoen, klasse A/B. Probeer in een winkel eens een zool te buigen van een A-schoen en een B-schoen, dan merk je goed het verschil in zoolsterkte. Of je een hoge of lage schoen neemt, is heel persoonlijk. Een hoge geeft iets meer steun aan de enkels, maar als je dat niet nodig vindt of liever lage schoenen draagt, dan is dat ook goed mogelijk.

Neem in elk geval geen zwaardere schoen dan een A/B. Dat lijkt me erg overdreven en maakt het wandelen alleen maar zwaarder voor je benen, terwijl dat niet nodig is.

Succes en fijne vakantie alvast.