pijn in nek door rugzak

• Cor

tijdens het dragen van een rugzak bij wandelen krijg ik altijd pijn in mijn nek en schouders. Volgendjaar wil ik een maand gaan wandelen door Europa met een rugzak. Ik wil dan natuurlijk geen pijn hebben. Wie weet hoe ik dit kan voorkomen??

• Wendy

Hallo Cor,

Een beetje late reactie (als je niet op de tijd van dit bericht let), maar ik zou je adviseren om eens naar een speciaalzaak te gaan en daar je probleem voor te leggen (normaalgesproken zou ik zeggen probeer eens een heuptas, maar ik denk dat dat voor jou niet echt haalbaar is).

Ik weet niet uit welke regio je komt, maar er zijn er in de meeste regio's vaak genoeg. Een winkel als Bever Sport, die meerdere vestigingen door het land heeft, kan vaak goede adviezen geven.

Groeten Wendy

• Cor

Hallo Wendy, bedankt voor je reactie. Ik woon in de randstad, ken verschillende outdoor winkels en zal me daar laten adviseren. Ben van plan het Pieterpad te gaan lopen en daarna naar Santiago d C vanaf de Franse grens. Kan dus geen pijn in mijn nek gebruiken. Groeten Cor

• Jacob

Dit komt meestal doordat er teveel spanning staat op de stabilisatie-banden vanaf de schouders naar de rugzak. De rugzak ‘staat’ dan te ver van de rug en de schouders worden naar achteren getrokken wanneer je de bandjes aantrekt. Dat merk je niet in het begin maar later wel.

Dit is te verhelpen door:

a. het frame (of de framelatten) uit de rugzak te nemen en deze zodanig te verbuigen

dat de kromming van de rug beter gevolgd wordt. Dit kan centimeters schelen en je moet het soms een paar keer doen voordat het goed zit.

b. Bij sommige (grote) rugzakken zitten er ter weerszijden aan de heupgordel stabilisatieriemen waarmee je de hoek van de rugzak t.o.v. de rug kan verstellen. Deze dan verlengen zodat bij de schouderstabilisatie de rugzak voldoende naar voren kan komen.

(Je kunt natuurlijk ook de schouderstabilisatie=banden wat losser laten maar daardoor wordt de rugzak instabiel, vooral bij wat zwaardere lasten)

Succes en een pijnloos 2008 gewenst