trainings schema

• Hinke

Hallo allemaal,

Het is al een poos geleden dat ik op dit prikbord was maar door omstandigheden heb ik weinig tijd gehad om ‘echt’ te lopen. Nu is er begin oktober een wandeltocht van 25km voor een goed doel en voor een vriendin wil ik graag mee doen. Alleen ik heb nog nooit 25km gelopen. En ik hoef ook niet beslist die 25 vol te maken maar wil wel proberen zover mogelijk te komen natuurlijk. Maar hoe werk ik daar naar toe? Heb al even wat op internet rond gezocht maar kom er nog niet echt uit.

Hoe vaak per week moet ik een behoorlijke afstand lopen en wat voor afstanden moet ik mee beginnen? Wie kan me even op weg helpen?

groet, Hinke

• Wendy

Beste Hinke,

Wat leuk om te lezen dat je bereid bent om dit voor een goed doel te doen. Kun je me misschien wat informatie geven over wanneer deze wandeling is, waar het is en voor welk goed doel het is? Ik loop zelf ook altijd graag mede voor een goed doel.

Om een tocht van 25 kilometer te lopen, zal niet echt een trainingsschema voor bestaan. Ik ben ook van mening dat het aantal trainingskilometers dat iemand nodig heeft af hangt van een persoon (in wat voor conditie iemand verkeerd, wat iemands leeftijd is, enz.), waardoor een schema vaak meer als richtlijn is.

Er wordt meestal gezegd dat een ‘jongere’ met een ‘normale’ conditie een tocht van 25 kilometer kan lopen, zonder vooraf getraind te hebben. Twee vrienden van me hebben dat ook eens gedaan, en hebben het uitgelopen (wel met veel spierpijn en blaren).

Ik denk zelf dat het eens goed is om bijvoorbeeld komend weekend een tocht van 10 kilometer te gaan lopen op (sport)schoenen die al helemaal zijn ingelopen. Als je na die tocht iets hebt van dat het makkelijk ging kan je die week erna 15 kilometer proberen enz.. Mocht je na die 10 kilometertocht een heel tegenvallend gevoel hebben, dan zou ik als ik jou was die week erna gewoon weer voor de 10 kilometer gaan. Je zal dan merken dat het makkelijker gaat.

Op www.wandelkalender.nl zijn alle georganiseerde wandeltochten in Nederland te vinden. Ik persoonlijk vind daar het voordeel van dat je makkelijker gaat lopen als je je hebt voorgenomen te gaan en je loopt niet alleen, er zijn altijd hele groepen.

Mocht je verder nog vragen hebben over het trainen of eventuele blaren e.d. mag je me altijd mailen of hier reageren.

Succes,

Groeten Wendy

• Hinke

Hallo Wendy,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb vandaag net 11 of 12 km gelopen (straks even nameten met google), had donderdag 7 gedaan, dat ging goed dus nu wat langer geprobeerd (manlief op afroep thuis voor het geval dat:-)) En ook dit ging heel goed. Ik heb goede loopschoenen (Meindl), gebruik ik al 2 jaar maar door allerlei andere dingen kwam afstanden lopen er nooit van. Vanaf nu ongeveer heb ik weer meer tijd en wil ik meer gaan lopen, vind het heerlijk. De reden dat ik wat voorzichtig ben is dat ik jaren ziek ben geweest en zelfs een rolstoel en loopfiets heb gehad. Het gaat nu heel goed maar ik weet dus niet precies wat ik kan. Maar met logisch nadenken goed op mijn lijf letten zal het wel lukken maar ben toch blij met je tips!! Ga zo ook even op de site kijken want wandeltochten doen lijkt me heel leuk.

Het goede doel is voor borstkanker waar een vriendin vorig jaar mee geconfronteerd werd en ik wil haar graag steunen uiteraard. Meer is te vinden op:

http://www.wandelenvooroverleven.nl

groet, Hinke (53 jr.)

• Wendy

Hallo Hinke,

Ik ben blij te lezen dat je iets aan mijn tip(s) hebt.

De tocht waar je voor traint lijkt me een leuke tocht om te lopen, zal eens kijken of ik dan ook mee kan lopen (zag dat het in Friesland is en ik woon zelf in Zuid-Holland, dus weet niet of het qua afstand haalbaar voor me is).

Misschien een beetje overdreven van me, maar ik wil je er wel even op wijzen dat je uit moet kijken dat je je lichaam niet overbelast. Soms hoef je het niet meteen te voelen dat je meer doet dan je lichaam aan kan, maar na iedere inspanning die je lichaam niet is gewend, heeft het toch een paar dagen tijd nodig om te herstellen.

De georganiseerde tochten hebben trouwens nog een voordeel. Over het algemeen zorgen ze ook dat ze medische verzorgers hebben. Deze zijn er niet alleen om blaren te prikken, maar ook voor andere lichamelijke klachten. Kan altijd goed van pas komen.

Ik hoop voor je dat alles gaat lukken, maar zo te lezen gaat dat zeker!

Groeten Wendy

• Hinke

Hallo Wendy,

Overbelasting pas ik heel goed voor op, het gaat al 3 jaar heel goed met me, fiets veel, werk veel in de tuin dus mijn conditie is wel goed heb ik het gevoel maar het is opnieuw leren wat ik aankan. En ik merk meestal pas na 2 dagen dat ik te veel heb gedaan. Dus morgen loop ik even zo'n 5km denk ik en dan afwachten hoe ik mij maandag voel. Gaat alles dan goed dan weet ik dat ik 12km in ieder geval kan doen en dan maar vaker proberen en later weer een stukje verlengen. Ik vind het een heerlijke uitdaging en ik weet dat voor een geoefende wandelaar 25km niks is, maar als ik dat een keer kan lopen is voor mij fantastisch!!

En het voordeel van wandeltochten lijkt mij inderdaad ook eventuele verzorging onderweg en uiteraard staat er op 6 okt. wel een bezemwagen klaar van partners, vrienden etc. voor als het niet gaat:-)

groet, Hinke.

• Hinke

Hoi Angela,

Posttraumatische dystrofie is niet mis en heel goed van je dat je al weer 10km kunt lopen. Zelf heb ik in 1993 de diagnose fibromyalgie gekregen, heb hele slechte jaren gehad maar zoals in een eerder berichtje al vermeld gaat het nu heel goed. Op 6 okt. heb ik dus 25km gelopen en het was geweldig. Ik probeer nu elke week een keer 7-8km en een keer 10-15km te lopen en als ik meer tijd heb nog wat langer. Daarnaast loop ik elke dag 2 keer een stukje met de hond maar dat blijft meestal beperkt tot 2-3km. Mijn ervaring is dat als 10km goed gaat dat langer vast ook lukt. Dus ik wens je heel veel succes en het komt vast goed!!!

groet, Hinke.