Beste Hinke,
Wat leuk om te lezen dat je bereid bent om dit voor een goed doel te doen. Kun je me misschien wat informatie geven over wanneer deze wandeling is, waar het is en voor welk goed doel het is? Ik loop zelf ook altijd graag mede voor een goed doel.
Om een tocht van 25 kilometer te lopen, zal niet echt een trainingsschema voor bestaan. Ik ben ook van mening dat het aantal trainingskilometers dat iemand nodig heeft af hangt van een persoon (in wat voor conditie iemand verkeerd, wat iemands leeftijd is, enz.), waardoor een schema vaak meer als richtlijn is.
Er wordt meestal gezegd dat een ‘jongere’ met een ‘normale’ conditie een tocht van 25 kilometer kan lopen, zonder vooraf getraind te hebben. Twee vrienden van me hebben dat ook eens gedaan, en hebben het uitgelopen (wel met veel spierpijn en blaren).
Ik denk zelf dat het eens goed is om bijvoorbeeld komend weekend een tocht van 10 kilometer te gaan lopen op (sport)schoenen die al helemaal zijn ingelopen. Als je na die tocht iets hebt van dat het makkelijk ging kan je die week erna 15 kilometer proberen enz.. Mocht je na die 10 kilometertocht een heel tegenvallend gevoel hebben, dan zou ik als ik jou was die week erna gewoon weer voor de 10 kilometer gaan. Je zal dan merken dat het makkelijker gaat.
Op www.wandelkalender.nl zijn alle georganiseerde wandeltochten in Nederland te vinden. Ik persoonlijk vind daar het voordeel van dat je makkelijker gaat lopen als je je hebt voorgenomen te gaan en je loopt niet alleen, er zijn altijd hele groepen.
Mocht je verder nog vragen hebben over het trainen of eventuele blaren e.d. mag je me altijd mailen of hier reageren.
Succes,
Groeten Wendy