Navigatie tijdens het wandelen

• Linda

Hallo,

Ik ben zelf geen fanatieke wandelliefhebber, maar mijn ouders wel.

Binnenkort wil ik ze een kado geven en nu weet ik dat zij tijdens het wandelen in frankrijk in bosrijke omgevingen enzo soms wel eens verdwalen.

Pas geleden heb ik gehoord dat er een systeem is waarbij je een soort navigatiepunt in je auto kan leggen en dat je dan zelf een soort kompas meeneemt wat altijd naar de auto zal blijven wijzen.

Dit zou voor mijn ouders ideaal zijn, ze rijden namelijk meestal met de auto naar een mooie omgeving en gaan daar dan wandelen. Soms weten ze echter niet meer of ze nou naar links of naar rechts moeten om terug te gaan naar de auto. En als je in bosrijke omgevingen enzo loopt zijn de kaarten niet altijd even duidelijk.

Nu heb ik alleen geen idee of zo'n systeem er echt is, en hoe dit dan heet. Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen met een naam of waar ik dit kan zoeken.

Mijn ouders zouden onwijs blij zijn met zo'n kado!

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Linda

• Jan

Hoi Linda,

ja hoor, dergelijke systemen bestaan. In diverse takken van sport zijn ze tamelijk gebruikelijk (zeilen, bergsport, e.d.). Alle dergelijke apparaten gebruiken het GPS-systeem (Global Positioning System). Aan de hand van de afstanden en de hoek ten opzichte van 3 of 4 satelieten wordt verdraaid nauwkeurig bepaalt op welke plaats op de wereldbol je je bevindt. Je kunt vaak een of meerdere punten ingeven (middels coordinaten) die je later door je apparaatje weer terug kunt laten zoeken.

Er zijn vele soorten en maten (en prijsklassen!). Kijk maar eens op:

www.easyoutdoor.nl

www.hartslagmeter.com

onderschat echter niet het gebruik van dergelijke apparaten; je moet wel precies weten hoe ze werken (en waardoor ze soms niet werken!) om er mee om te kunnen gaan.

Succes

Jan

• Jan te Koppele

Koop een GPS.

De GPS zal altijd de X en Y coördinaat tonen van de plek waar je bent.

Als je van je vertrekpunt je X en Y coordinaat opgeschreven hebt en een kaart gekocht hebt met X en Y coordinaten kan het niet meer mis gaan. je weet waar je bent en je weet waar je heen moet. Nu alleen nog een weg en die staat op de kaart.

Er zijn ook GPSen die als je daar om vraagt je aangeven hoe je heen bent gelopen en in omgekeerde volgorde weer de richting aangeven. Het kan ook zoals klein duimpje met stukjes brood of kiezelsteentjes.