spierpijn

• luc

hoi ik ben luc.

Ik loop al 3 jaar elke morgen 5km en eens per maand een grotere tocht zo tussen de 15 en 60 km.

Nu heb ik nieuwe schoenen gekocht en heb er een tochtje van 15 km mee gelopen en nu barst ik van de pijn in mijn kuiten. Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen.

groetjes luc

• joke scholten

Luc,

Er zijn een aantal redenen voor je spierpijn mogelijk:

1.De hakhoogte van je nieuwe schoenen is anders dan die van je oude schoenen; daardoor komt er een andere spanning per pas op je kuitspier en na ….stappen kan dat eerst spierpijn geven

2. De schoenen hebben een ander gewicht dan je oude schoenen; ook dan is de belasting voor de spieren anders dan gewend en dus …spierpijn.

3. De schoenen zijn stugger dan de oude.

Ik lees je bericht nu pas. In principe is de spierpijn weer over en ben je gewend aan je nieuwe stappers. Zo niet, dan zou ik ofwel kijken of een inlegzool (-hak) een tijdelijke oplossing kan bieden, en langzaam inlopen, zodat je lichaam de kans krijgt zich aan te passen aan de nieuwe situatie (en afhankelijk van je leeftijd zal dat sneller of langzamer gaan)

Succes en pijnloze wandelingen gewenst.

joke