wandelschema

• puk

Waar vind ik een goed schema om mijn wandelafstanden op te bouwen.

Ik wil 2 x in de week wandelen en loop nu 5 km per keer. Doe dit nog naast andere sporten, maar vind et heerlijk om alleen te lopen met mijn muziek op mijn oren.

Wie kan mij helpen aan wat advies.

En moet je voor Nordicwalking altijd eerst een cursus doen???

• FvH

Hoi Puk,

Kijk eens op www.tweevoeter.nl/training daar staat alles voor de startende wandelaar, van loopuitrusting tot aan wandelschemas (wel voor de vierdaagse maar evt kun je t voor jezelf aanpassen naar gelang je behoefte en conditie.)

Muziek is leuk en stimulerend maar let op de weg.

Het is aan te raden om voor Nordic Walken een cursus te volgen, dit omdat je dan de techniek goed leert, en er komt meer bij kijken dan even ‘'met stokken zwaaien’' zoals velen denken. Je leert ook de warmingup en cooling down, de voor-en achterzwaai, licht vooroverbuigen enz. enz.

Ikzelf (23) Nordic walk regelmatig en t bevalt me prima. Heb je vregen dan hoor ik t wel.

Succes! FvH

• FvH

Hoi Puk,

Kijk eens op www.tweevoeter.nl/training daar staat alles voor de startende wandelaar, van loopuitrusting tot aan wandelschemas (wel voor de vierdaagse maar evt kun je t voor jezelf aanpassen naar gelang je behoefte en conditie.)

Muziek is leuk en stimulerend maar let op de weg.

Het is aan te raden om voor Nordic Walken een cursus te volgen, dit omdat je dan de techniek goed leert, en er komt meer bij kijken dan even ‘'met stokken zwaaien’' zoals velen denken. Je leert ook de warmingup en cooling down, de voor-en achterzwaai, licht vooroverbuigen enz. enz.

Ikzelf (23) Nordic walk regelmatig en t bevalt me prima. Heb je vregen dan hoor ik t wel.

Succes! FvH

• Danyell

Een wandelschema hangt er natuurlijk vanaf met welk doel je dat opstelt. Ben je bijvoorbeeld van plan om volgend jaar de 4daagse te gaan lopen? Dan moet het schema daar natuurlijk naar toe werken.

Als je alleen voor jezelf wandelt en je afstanden op wilt voeren, dan zou ik je aanraden om niet aan een langere afstand te beginnen als de voorgaande nog niet “lekker” loopt. Begin bijvoorbeeld nog niet aan een 25 km als je nog moeite hebt met 20 km. Blijf dan gewoon een tijdje die 20 lopen tot je een keer na afloop denkt: “Jammer dat het erop zit, ik had best nog een stukje gewild!” Ga dan over op een langere afstand.

Je zult ook merken dat de tussenliggende afstand groter kan worden, de overstap van de 15 naar de 20 is vaak moeilijker dan van de 25 naar de 40.

Als je voor de 4daagse gaat trainen kun je trainingsschema’s vinden op http://www.4daagse.nl Die werken vanaf januari/februari naar de 4daagse in juli toe. Ze gaan er dan van uit dat je om het andere weekend gaat lopen.

In ieder geval veel plezier gewenst, ik loop ook altijd alleen en ik vind het héérlijk!

Groetjes,

Danyell