last van de grote tenen

• dirk

Ik ben al enige tijd aan het oefenen voor de 4-daagse en heb iedere keer last van de grote tenen. Bij beide krijg ik aan de binnenkant naast de nagel blaren en nu is mijn rechternagel bont en blauw. Loop ik misschien verkeerd of is het wat anders? Wie weet er raad?

Dirk

• pieter

Hallo Dirk,

het kan zijn dat het aan je schoenen ligt.

Als je op bergschoenen loopt kan het zijn dat de ruimte tussen je tenen en de bovenkant van de schoen te hoog is waardoor je tenen teveel spelen hebben en dus gaan schuren. Verder zou het nog aan je sokken kunnen liggen.

Mijn vrouw liep eerst op bergschoenen en was 3 teennagels kwijtgeraakt, nu overgestapt op New Balance schoenen en nergens geen last meer van.

Natuurlijk zijn er ook andere goede schoenen.

Hopenlijk kan je hier iets mee.

Groeten,

Pieter

• Danyell

Een blauwe teennagel is (voorzover ik weet) meestal het gevolg van te kleine schoenen! Koop schoenen nooit met koude voeten en neem je wandelsokken mee als je schoenen gaat passen. Denk eraan dat je voeten tijdens het lopen nog uit kunnen zetten, en neem een half maatje of een hele maat groter dan je normale schoenmaat. Let ook op de breedte van de schoenen, als ze in de winkel strak aanvoelen, dan zijn ze te smal!

• dirk

Ik heb lage schoenen van Meindl gekocht , omdat ik met die halfhoge altijd last krijg van mijn achillespees. Verder zijn ze maat 47 terwijl ik normaal altijd 46 heb. Dit is zelfs het eerste paar schoenen dat ik gekocht heb met maat 47.

Ik heb ze twee maanden geleden gekocht dus retourneren zit er waarschijnlijk niet in.Verder heb ik Falke coolmax sokken en ook nog andere wandelsokken.

De volgende keer ga ik op pad met mijn trimschoenen eens kijken of dat scheelt. Ik denk het wel want die zitten veel lichter.

Dirk

• lukiam

Helpt afplakken niet (sporttape, dakpansgewijs) :?

• dirk

Dat helpt tegen de blaren maar niet tegen blauwe tenen. Wat is trouwens dat dakpans gewijs afplakken?

Dirk

• Wilma

Dirk,

Je begint met 1 cm achteraan de pijnlijke plek horizontaal (over de hele breedte van de voet) de eerste strook tape (leukoplast/sporttape) aan te brengen, vervolgens komt de tweede strook. Deze laat je voor 1/3 de vorige strook overlappen en de overige 2/3 komt pas op de huid. Zo ga je door totdat de gehele plek + 1 cm erboven bedekt is. Dat overlappen van de tape noemen ze dakpansgewijs, net zoals dakpannen elkaar gedeeltelijk overlappen. Op deze manier blijft de tape in zijn geheel beter zitten. Bovendien is aan te raden om bovenop de tape een beetje talkpoeder aan te brengen. Hierdoor kleeft de tape nadat ze warm en klam geworden is niet zo erg aan de sok.

groetjes,

Wilma

• dirk

Hoi Wilma,

Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Het zijn alleen maar kleine blaartjes naast de nagel van de grote tenen.

Andere vraag en ik hoop niet dat het zo ver komt, maar gezien de huidige ontwikkelingen moet ik er toch rekening mee houden. Stel dat ik de 4-daagse niet kan lopen ,kan ik dan iemand anders blij maken met mijn inschrijvingskaart. Of is dit niet mogelijk?

Dirk

• Wilma

Ha Dirk,

Voor de tenen geldt hetzelfde princiepe, maar dan over de gehele breedte van de teen. Omdat de teen maar een klein oppervlakte heeft, dan dient over het algemeen de gehele teen ingetapet te worden. Overigens, let er wel op dat er geen vouwen in de tape komen, desnoods de tape iets inknippen!. Zoniet dan ontstaan er onherroepelijk weer blaren. Trouwens, intapen is ook geschikt op plaatsen die al gevoelig zijn. bv. waar al eelt zit, maar bijna niet te verwijderen is.

En je volgende vraag over het al dan niet overdraagbaar zijn van inschrijfkaarten: Ik heb de voorwaarden van de vierdaagsen gelezen, maar ze zijn niet overdraagbaar! Dus in jouw geschetste mogelijkheid, ben je je geld kwijt. Het wordt niet teruggestort door de bonden. Hoewel ik wel regelmatig zie dat ze worden aangeboden, vaak in combinatie van een reeds besproken overnachtingsadres en uiteraard tegen betaling.

groetjes, Wilma

• pieter

dirk,

als je je start afgeeft kan je zelf nooit meer voor de eerste keer lopen (als dit je eerste keer zou zijn).

Als je niet meeloopt, en je bent in de gelegenheid ga dan op maandag je startkaart inleveren. Dan ben je zogenaamd op de eerste loopdag uitgevallen. Op die manier kan je volgend jaar automatisch meelopen.

Zie het maar als jaarlijkse contributie

Groeten en succes

Pieter