info apeldoornse 4daagse

• pieter

Dit jaar lopen we voor de eerste keer de Apeldoornse 4daagse.

Is er iemand die mij (ons) inhoudelijk iets kan vertellen over hoe het daar gaat.

Dat het minder massaal en niet commercieel is als in Nijmegen snap ik.

Graag uw reacties.

• Ronald

Hoi Pieter

In Apeldoorn is het mooi wandelen. Maar je moet al wel ingeschreven hebben want de inschrijving is al gestopt op 1 mei. Met een paar uitzonderenen zie bij www.nwb-wandelen.nl. Daar staat ook dat je 's maandags de startkaart ophalen. en de starttijden staan er ook bij. En als je nog iets wilt weten laat het dan even weten.

groeten van Ronald

• pieter

Hallo Ronald,

bedankt voor je reactie.

vraagje: hoe is b.v. de binnenkomst op vrijdag? druk of helemaal niemand.

We hebben met z'n allen toch een prestatie neegezet.

vraagje: is de Apeldoornse zwaarder dan Nijmegen. Dit omdat je meer op onverharde paden loopt?

Ik hoor het wel.

Groeten,

Pieter

• Wilma

Hoi Pieter,

Ik liep vorig jaar voor het eerst mee (40 km.) en het is mij daar heel goed bevallen: dwars door de natuur: bossen en heidevelden, heuvelachtig en wat vlakker en met en beetje geluk zie je nog wild ook. Maar dat is meteen een sterk punt: zoals ik al schreef, de tocht gaat door de bossen waar over het algemeen niet vòòr zonsopgang gelopen mag worden. In het open veld begint het al om 4 uur te schemeren maar in de bossen is het dan nog stikdonker. Vandaar dat men daar pas om 6.30 uur begint voor de lange afstanden: 40 en 50 km., maar je moet je wèl net als in Nijmegen om 17.00 uur afmelden. Dus over het algemeen geldt een max. tijdsduur van 10½ uur. Wel iets om rekening mee te houden, temeer omdat je op een wat onregelmatige ondergrond loopt waardoor je gemiddelde tempo veel lager ligt dan op gebaande wegen!

En over je vraag over de binnenkomst op vrijdag: Inderdaad, een hele prestatie. Maar deze moet je voornamelijk zèlf of met een paar vrienden verwerken: deze is nl. erg sober vergeleken met wat ik gehoord heb over Nijmegen. Net als bij de vorige dagen gaat de route dwars door bossen enz. waar niemand, behalve joelende vogels, je kan toejuigen. Hooguit eigen vrienden, familie of kennissen. Maar je moet dan wel een punt weten waar je af kan spreken (immers de meeste bospadjes hebben geen straatnaam), daarom staan de meesten je pas bij de finish/start op te wachten. Ongeveer 2 km. vòòr de finish staat nog wel een draaiorgel, dat is wel het enige. Bij de finish zelf staat een bloemenstalletje waar eventuele toejuichers wat kunnen halen. Verder is er dagelijks een grote feesttent met koffie e.d. en een verkooppunt voor ijs en andere snacks aanwezig, waar vooral de laatste avond een muzikaal gebeuren plaatsvind (heb ik gehoord, ikzelf moest 's avonds weer weg).

Maar voor dat laatste heb ik niet gelopen, het ging mij vooral om de natuur: bossen e.d. Heb je nog wat vragen, stel ze gerust.

• pieter

Hallo Wilma,

bedankt voor je informatie.

Het verschil tussen Nijmegen en Apeldoorn is mij nu wel duidelijk.

Wat de zwaarte van de tocht betreft: we trainen nu ook veel in de bossen. Vaak met georganiseerde tochten.

We zijn ook aan het trainen voor de Kennedymars in Someren dus af en toe de harde weg op.

Groeten,

Pieter

• Wilma

Ooh, dan hoef je je niet ongerust te maken. Als je regelmatig traint, dan zit dat wel goed en dan hoeft het nog niet eens persé in de bossen. Ik meen dat zo'n Kennedymars 80km. is, toch? Als je lichaam maar gewend is aan het lopen, de ondergrond maakt helemaal niet uit. Je moet er alleen van te voren er rekening mee houden dat je door de ondergrond meer oponthoud hebt en daardoor de tocht iets langer duurt. (Ik denk dat het misschien een half uurtje tot een uurtje scheelt). Maar ik kan mij best voorstellen dat zij die niet getraind hebben of op het laatste moment menen in tijdnood te komen, zich gaan forceren en dan gaan klagen. Dan zou je het kunnen zien als een goede les voor het jaar erop.

Ikzelf woon en train wekelijks in de Randstad en heb tot nu toe alleen 2 x 10km. met pasen (eind maart) in de bossen op de Veluwe gewandeld en doe dat op

18 juni wederom, maar ondertussen heb ik de afstand opgevoerd tot 40km. Daarna nog een paar keer in de Randstad, en dan moet het genoeg zijn om de Apeldoornse 4-daagse te kunnen lopen. Maar echt, trainen is het toverwoord (uitzonderingen daar gelaten, want ieder lichaam is anders).

groetjes, Wilma