Nijmeegse Vierdaagse

  • Monique

    Ik ben aan het trainen voor de Nijmeegse Vierdaags. Ik ga daar voor het eerst 50 kilometer per dag lopen en zie er eerlijk gezegd wel een beetje tegenop. Zijn er mensen die mij nog wat tips kunnen geven voor bij het trainen en ook voor straks als ik daar moet gaan lopen?

    Dank je.

  • Henk Sjoerd

    Misschien kun je wat medische tips bij Paul vragen :). Dus Paul, laat zien dat je je medemens niet alleen kunt ergeren, maar ook nog eens van dienst kunt zijn.

  • Michael

    Hoi Monique,

    Dapper om meteen voor de 50 te gaan, terwijl je aan 40 genoeg hebt voor een medaille. Ik loop voor de 7e keer mee dit jaar (eigenlijk de 8e, 1 keer uitgevallen).

    Mijn tips:

    - Zorg dat je schoenen lekker ingelopen zijn. Loop op schoenen die jij prettig vindt. Als je bij wijze van spreken 10 uur per dag op klompen loopt en daar makkelijk op vooruit komt, moet je zeker geen superwandelschoenen aantrekken of zoiets.

    - Laat je niet gek maken door het tempo van anderen. Vooral de eerste dag, als je nog fit bent, heb je gauw de neiging om je te laten meeslepen. Laat ze maar gaan, je hebt alle tijd. Zelfs bij 5 km per uur kun je nog 3 uur rusten.

    - Als het enigszins mogelijk is, zorg dan voor een redelijke slaapmogelijkheid.

    - Ben je niet gewend om met een korte broek te lopen, dan ook zeker met de vierdaagse niet doen, je krijgt last bij je knieen (binnenkant).

    - Ga geen ‘gekke’ dingen eten of drinken, gewoon doen wat je gewend bent.

    - Train genoeg op asfalt.

    - Kun je zelf blaren prikken? Zorg dat je een setje meehebt. Er is EHBO, maar de wachttijden zijn verschrikkelijk.

    - Spaar je krachten de eerste dag, er volgen nog 3.

    - De dijk dinsdag is heeeeeeeeeel lang. Als je denkt de brug te zien waar je over moet, heb je stiekum de spoorbrug en moet je nog een stuk verder.

    - Woensdag is de zwaarste dag. Saai, echt saai.

    - Donderdag lijkt zwaar, maar dit valt reuze mee. Wel is de lus van de 50km even diep inademen. Zo'n 9 km door de weilanden. Aan de overkant zie je de mensen die de lus er al op hebben zitten. Frustrerend…..

    - Vrijdag. De intocht is mooi, maar het is wel de langste dag en de eerste 30 km zijn toch zwaar. Bij Cuyk (ong. 37km) begint de sfeer erin te komen, maar het isvanaf mook (3 km na Cuyk) 1 rechte weg. Gauw zo'n 13 km. Net voor malden sla je 1 keer af en that's it. (53,8 de laatste dag………..).

    Nog meer tips/eravringen? Mail me gerust!!!

    Succes alvast in elk geval

    Michael

  • Frans

    Train zoveel mogelijk zou ik zeggen. Hoe meer kilometers je achter de rug hebt, hoe meer je van de Vierdaagse kunt genieten. En je hoeft inderdaad maar 40 km per dag.

    Nog een tipje: een week voor de Vierdaagse is op zondag de Kolpingmars (start op 100 m van Nijmegen CS). De 50 km is daar behoorlijk lang en behoorlijk saai. Als je die goed doorkomt, lukt de Vierdaagse ook wel. Is altijd goed voor je zelfvertrouwen.